maandag 4 maart 2013

Marktpositie



Als onderdeel van de Analysefase leek het ons verstandig om ook een analyse van de markt van de Grill te maken. De kernpunten hierin zijn de marktpositie en hoe die positie in de Grill tot uiting komt. Hier onder ziet u het stuk wat wij daar over geschreven hebben in het verslag:

De Grill bevindt zich op dit moment in een interessant marktsegment. Met de relatief grote hoeveelheid functies, in combinatie met een net iets onder gemiddelde prijs, lijkt het dat Pricess de Grill wil plaatsen bij de iets completere Multi-Grills.
De prijs van de Multi Snack 4-in-1 ligt echter altijd rond de €10 onder de dan directe concurrenten. Die iets lagere prijs is goed terug te zien in de afwerking van het product. De randen van het staal zijn niet altijd goed afgewerkt, de grillplaten zijn van een lagere kwaliteit dan die van de concurrerende producten en het spuitgegoten kunststof is van een lager kwaliteitsniveau in afwerking. Ook zijn er bij concurrerende producten vaak betere (of in ieder geval degelijker aanvoelende) scharnierpunten toegepast. (Eigen onderzoek)
Zonder de mogelijkheid om vragen te stellen aan de opdrachtgever is het niet mogelijk om een met zekerheid correcte uitspraak te doen over de marktpositie. Uit de bovenstaande informatie kunnen wij zelf het volgende beredeneren:
Princess probeert op een succesvolle manier de Multi Grill te positioneren in het gemiddelde tot bovengemiddelde prijssegment. Dit terwijl de Grill in afwerking en kwaliteit ondergeschikt is aan haar directe concurrenten. Echter biedt de Multi Snack 4-in-1 wel dezelfde (of soms zelfs meer) functies dan de directe concurrenten.
Kort gezegd biedt Princess een aantal functies dat vergelijkbaar is met haar concurrenten. Door op de kwaliteit van die functies te besparen kan echter een lage kostprijs bereikt worden. Zo kan men een op het eerste gezicht gelijkwaardig product voor een lagere prijs aanbieden, met behoud van een redelijke winstmarge. In werkelijkheid is het product echter ondergeschikt aan zijn directe concurrenten.
Of Princess deze marktpositie wil behouden is moeilijk aan te geven zonder contact met de opdrachtgever gehad te hebben. Uit de opdrachtomschrijving is echter af te leiden dat men de kostprijs wil verlagen, of in ieder geval rond hetzelfde bedrag wil houden. Omdat wij er niet van uit gaan dat Princess de Grill in een lager marktsegment wil plaatsen, gaan wij er op dit moment vanuit dat de huidige marktpositie behouden moet blijven. Na contact met de opdrachtgever kan dit vanzelfsprekend nog veranderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten